Scrisoare deschisă către fratele maghiar

Sper că n-o să te superi că te numesc fratele meu. Pot să-ţi spun Attila, şi  Béla, şi Miklós, chiar şi Kornél, ca să fii chiar tizul meu. În fond, e o convenţie. N-o să folosesc cuvinte mari, că scriu aceste cuvinte pentru că trăim pe acelaşi loc geografic, că România este sau ar trebui să fie o mare familie. Încerc să fiu doar firesc, familiar. Şi sincer, în primul rând.

Amândoi avem o problemă. Una imensă. Şi care nu suferă amânare. Pe lângă nenorocirile de fiecare zi, legate de preţurile crescute haotic, pe lângă faptul că nu te poţi culca liniştit de grija a ceea ce-o să se întâmple mâine. Şi problema aceasta care priveşte viitorul, dacă stăm să judecăm, are treabă şi cu preţurile, şi cu liniştea somnului. Problema e că ţara este guvernată dezastruos. Neajunsurile economice numai naivii le pot pune doar pe seama crizei mondiale. Şi tu nu cred că eşti un naiv.

Ce mă doare pe mine, cred că te doare şi pe tine. Numai că există o deosebire. Dacă eu reprezint un partid de opoziţie, tu, prin cei pe care i-ai votat, Attila, fără să vrei şi probabil fără să te mai întrebe nimeni, cauţionezi un guvern care distruge ţara. Şi vieţile noastre, tizule Kornél. Îţi place de ce se întâmplă în spitale, de ce se întâmplă cu pensionarii, de toată mizeria care ne înconjoară, că învăţământul este la pământ? Dar oare ce nu mai este la pământ în afara instituţiilor de forţă, represive? Care să fie eficiente ca să ne dea în cap dacă ne strigăm păsurile, la o adică.

Attila, când ai votat cu UDMR, ai sperat că o să fie mai bine. Pentru tine şi copiii tăi. Şi este mai bine? Am ajuns slugile FMI, iar guvernul PD-L a ajuns să fure din banii luaţi pe datorie. Datorie pe care va trebui s-o plătim toţi, şi eu că sunt în opoziţie, şi tu fiindcă UDMR este la putere. Ce-o să le zici copiilor tăi, peste ani, când o să te întrebe de ce tot trebuie să plătim datorii? Că  UDMR a fost la guvernare ca să fure clica lui Băsescu şi Boc? N-o să poţi să-i explici că ai urmărit nu ştiu ce drept al maghiarimii, acum când maghiarimea are şi universitate. N-o să te creadă. Şi pe drept cuvânt. Ba, s-ar putea ca peste ani să nu mai fie nici un UDMR, deoarece este real riscul ca să nu mai intre în Parlament dacă îşi menţine asocierea cu o gaşcă de hoţi şi incompetenţi.

Kornél, dacă nu iei atitudine urgent, copiii tăi o să te considere vinovat. Este un moment decisiv. Convinge-i pe parlamentarii din UDMR să nu mai susţină PD-L-ul la guvernare. Să se alăture celor care iubesc această ţară, cărora le pasă de ce se întâmplă cu ea. Ca ardelean, am crescut cu convingerea că maghiarii sunt oameni dintr-o bucată. Că iubesc legalitatea şi echilibrul. Şi România are nevoie de legalitate şi echilibru.

Kornél, sper ca în aceste momente de răscruce să judeci corect şi să acţionezi.

 

Cu gânduri doar de bine,

Cornel Itu,

Deputat PSD

Vice-lider al Grupului PSD pe Ardeal

2 comentarii to “Scrisoare deschisă către fratele maghiar”

  1. Dragă frate Ion, Gheorghe, Mitică sau ori cum te-ai numi că tot frate îmi ieşti nu doar pentru că suntem cetăţeni al aceleaşi Românii de 93 de ani, ci pentru că trăim împreună de mai bine de o mie de ani într-un Ardeal, care este la fel de al meu ca şi al tău.
    Situaţia din ţară atât social cât şi economic nu poate fi redus la o singură cauză, şi anume că uniune politică, care mă reprezintă ca minoritate şi trebuie să lupte pentru nişte lucruri care mă definesc.
    Te respect, dar fi corect măcar cu tine însuţi. Adu-ţi aminte că după alegeri tu în culorile PSD-ului, prin vocea lui Victor te-ai coalizat cu PDL-ul şi ai impus condiţia „sine qua non”ca UDMR-ul să fie exclus din acest calcul politic. Şi aşa s-a şi întâmplat… şi ai trăit în miresma miresei fericite. Şi ai vrut să fi şi cu aia în cur şi cu sufletul în rai.
    Te rog, dacă ai capacitatea de a vedea lucrurile în realitatea lor, nu generaliza sofistic „Problema e că ţara este guvernată dezastruos.” Pentru că Hunor, László şi Attila toţi care deţin un portofoliu, fiecare a realizat în acest singur an ce ai stricat şi ai omis să faci tu în 20.
    Ai făcut ca în spital să mă simt sluga fiecărui angajat de la infirmieră până la medic, şi mai obligat să dau şpagă pentru a fi luat măcar în seamă.
    În 1000 de ani am construit şcoli şi universităţi pe care mi le-ai luat şi mi-ai interzis să învăţ în limba mea,cum mie mai uşor. Mi-a trebuit 20 ani să bună voieşti de a permite copiilor mei acest lucru. Şi tu din opoziţie şi acum eşti contra a ceea ce este firesc: să-mi învăţ copii în limba şi cultura mea. Mă întrebi: Attila, când ai votat cu UDMR, ai sperat că o să fie mai bine. Pentru tine şi copiii tăi. Şi este mai bine? Şi îţi răspund: Da! Mai bine rabd de foame, dar măcar îmi educ copiii.
    Ai umplut ţara cu ruginituri, ai vândut mai toate resursele ţării cât timp ai fost la guvernare, şi te-ai împănat în puful Mătuşii şi câte şi mai câte ai făcut… Mai bătut cu minerii, mi-ai scos ochiul în Târgu Mureş, mi-ai luat regele în Cluj şi mi-ai stricat parcul în care îmi găseam liniştea.
    Ce am să zic copiilor mei? Eu am ce să le spun… am să le spun aşa pe ungureşte: dragule fiu valorile rămân apreciate în orice timp, urmează valorile după care s-au ghidat strămoşii tăi. Respectă-ţi cuvântul pentru că ţie onoarea. Pentru că eşti mai deştept învaţă limba fratelui tău şi nu aştepta ca el să vorbească în graiul tău. Ajută-ţi fratele şi nu-i întoarce nici o dată spatele, pentru că nu şti când te face de la spate. I-am dat oraşe construite de noi, cetăţi şi biserici fortificate, şcoli şi bogăţii pe care ei nu şi le-au putu crea, dar nici de apreciat nu a putut.
    Istoria se repetă: ne-au făcut sluga Turcilor din nou care ne-au furat autostrada; Au vândut Tătarilor gazul şi petrolul; Au vândut Austriecilor benzinăriile şi Germanilor curentul. Au făcut din fabrici fiare vechi pentru Francezi…

    Hai mă Mitică fi serios, UDMR-ul este singura platformă politică pe care te poţi sprijinii şi în care ai putut avea încredere în ultimii 20 de ani. UDMR va însemna Uniunea Democrata a Minorităţilor din România. A minorităţii intelectuale, a minorităţii elitiste, a minorităţii lucrătoare, a minorităţii care nu fură, nu minte, şi nu înşeală. Te cred capabil când scrie: este real riscul ca să nu mai intre în Parlament. Bravo ţie! Adevărate sentimente şi gânduri bune de frate din partea ta… Lasă mă pe mine în durerea mea şi nu mă mai cicălii cu bazaconii. Faptele să vorbească frate!

  2. Kedves Kornél!

    In multe aspecte sunt de acord cu dvs. dar nu neaparat cu tot ce ati scris.
    Daca tot ati abordat un ton asa personal (ma numesc Attila) mam gandit sa va raspund in cateva randuri.
    Ma credeti, sau nu, o singura data am votat cu UDMR, la primele alegeri de dupa „revolutie”. Dupa ce sa vazut ca ei de loc nu sunt interesati de reprezentarea celor care lau ales, nu am mai votat cu UDMR.
    Stiti foarte bine ca nu putem sa convingem UDMR ul sa nu l mai sustine pe PD-L, ptr. ca politicienii de loc nu sunt interesati de parerile cetatenilor de rand. Nici cei de la PD-L si nici cei de la PSD nu sunt interesati de pararile oamenilor de rand. Stiti foarte bine si stiu si eu!
    Daca chiar var interesa soarta copiilor mei, asta ar trebui sa se vada in viata de zi cu zi. Nu se vede!

    Attila

Lasă un răspuns

